کنترل پنل اعلام حریق چیست

کنترل پنل اعلام حریق چیست

کنترل پنل اعلام حریق چیست؟

کنترل پنل اصلی ترین بخش یا به عبارتی مغز اصلی سیستم اعلام حریق است. کنترل پنل اعلام حریق وظیفه کنترل همه‌ی اجزا، تصمیم گیری و پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. همه‌ی کارها در این سیستم، توسط میکروپروسسور ها انجام می‌گیرد.

کنترل پنل یا مغز اصلی سیستم اعلام حریق همچنین وظیفه نظارت بر آتش سوزی، مطلع کردن افراد از آتش سوزی، تامین برق آشکارسازها و یکپارچگی را دارا می‌باشد.

سنسورهایی که در سرتاسر ساختمان نصب می‌شوند، اطلاعات محیطی را که شامل بروز آتش سوزی، تغییر در هوا و... می‌باشند را به این صفحه کنترل می‌فرستند و صفحه کنترل، آتش سوزی را با زنگ هشدار یا سیستم اعلان آتش اطلاع رسانی می‌کند.

مرکز کنترل اعلام حریق دارای اطلاعات مکان های مختلفی می‌باشد که در صورت بروز حادثه و آتش سوزی، مکان رویداد را به کارکنان ساختمان اطلاع می‌دهد.

 

نحوه عملکرد کنترل اعلام حریق

هنگامی که ضربه ای به یکی از شستی ها وارد شود و یا دتکتوری فعال گردد، ابتدا یک اتصال کوتاه ایجاد شده و سپس مدار الکترونیکی به رله ها دستور آژیر را صادر کرده و در نتیجه، اعلام حریق انجام می‌شود.

اتصال کوتاه، اتصالی است که بروز حریق را اطلاع می‌دهد اما اتصال بلند موجب مشکل یا اختلالی در سیستم می‌شود.

به عبارتی، مرکز کنترل اعلام حریق، اطلاعات را از دتکتور اعلام حریق و شستی اطلاعات گرفته و آنها را به فلاشر، آژیر و آژیرفلاشر اعلام حریق انتقال داده و اعلام حریق صورت می‌گیرد.

کنترل پنل اعلام حریق

انواع کنترل پنل اعلام حریق

کنترل پنل اعلام حریق انواع متفاوتی داشته و انتخاب بهترین مدل آن برای سیستم مورد نظر شما، اق کارهای مهمی است که در فرایند خرید سیستم اعلام حریق باید به آن توجه کنید.

سیستم اعلام حریق در سه نوع سیستم اعلام حریق متعارف ( کانونشنال )، آدرس پذیر و بی سیم ( وایرلس ) وجود دارد و مرکز کنترل اعلام حریق نیز دارای سه نوع کنترل پنل اعلام حریق متعارف، آدرس پذیر و بی سیم می‌باشد.

 

کنترل پنل اعلام حریق کانونشنال یا متعارف

کنترل پنل اعلام حریق متعارف از ابتدایی ترین مرکز کنترل اعلام حریق ها بوده و در این کنترل پنل، تجهیزات به صورت زون بندی نصب می‌شوند. سیم کشی تجهیزات به کنترل پنل نصب شده و به هنگام بروز حریق، منطقه‌ی حدودی بروز حریق را مشخص کرده و اطلاع می‌دهد.

مرکز کنترل اعلام حریق بر حسب زون، بدین صورت تقسیم می‌گردد : تک، دو، چهار، شش، هشت، شانزده، بیست و چهار و سی و دو. البته تعداد زون ها را می‌توان با استفاده از کارت الکترونیکی افزایش داد.

 

کنترل پنل اعلام حریق آدرس پذیر

کنترل پنل سیستم اعلام حریق آدرس پذیر بسیار بهتر و دقیق تر از کنترل پنل سیستم متعارف است. همانطور که در مقاله های " سیستم اعلام حریق چیست " و " سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟ " نحوه سیم کشی این سیستم را توضیح دادیم، باری دیگر با نحوه نصب این سیستم آشنا می‌شویم.

سیم کشی این سیستم حلقوی بوده و تمام تجهیزات سیستم اعلام حریق آدرس پذیر بر روی یک مدار قرار گرفته و در این سیستم، آدرس محل دقیق آتش سوزی مشخص بوده و همین امر به جلوگیری و اطفاء سریع تر کمک شایانی می‌کند.

کنترل پنل یا دستگاه مرکزی اعلام حریق شامل مرکز کنترل اعلام حریق آدرس پذیر تک لوپ، دو لوپ، چهار تا هشت لوپ می‌باشد.

 

کنترل پنل اعلام حریق بی سیم ( Wireless )

در این کنترل پنل به جای سیم از امواج رادیویی برای انتقال دیتا استفاده شده و در نتیجه این سیستم در مکان هایی که امکان سیم کشی در آنها وجود ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کنترل پنل اعلام حریق چیست

اجزای کنترل پنل سیستم اعلام حریق

منبع تغذیه کنترل پنل اعلام حریق ( PSU ) : این منبع به دو صورت منبع تغذیه اصلی ( AC ) و ثانویه ( DC ) وجود داشته و تغذیه اصلی ممکن است درون یا خارج کنترل پنل اعلام حریق قرار بگیرد. هنگامی که برق قطع شده یا دچار اختلال و مشکل می‌شود، منبع تغذیه ثانویه وارد مدار شده و شامل 2 باتری 12 ولتی است. اگرچه اعداد ولتاژ و جریانات خروجی این منبع ممکن است متفاوت باشد، اما معمولاً ولتاژ و جریان خروجی آن به ترتیب 24 ولت و 2 آمپر است. میزان آمپر باتری کنترل پنل اعلام حریق به تعداد زون های مرکز کنترل اعلام حریق نیز بستگی دارد.

برد الکترونیکی کنترل پنل اعلام حریق : برد کنترل پنل یک صفحه الکترونیکی بوده و شامل فیوز، جامپر، رله و ترمینال می‌باشد.

ترمینال های اتصال کنترل پنل اعلام حریق : مرکز کنترل پنل دارای حداقل ترمینال بوده و این ترمینال ها مربوط به خروجی AUX، محل اتصال فلاشر و آژیر، کنتاک و محل اتصال زون ها می‌باشد. هر زون دارای یک خروجی است و هر خروجی دارای دو ترمینال. بنابر این با افزایش تعداد زون ها در اصل تعداد خروجی ها بیشتر می‌شود.

نشانگر های ال ای دی (LED) کنترل پنل اعلام حریق : این نشانگر ها دارای چندین چراغ بوده که روشن شدن هر چراغ، بروز اتفاق خاصی را نشان می‌دهد. در کنترل پنل آدرس پذیر، تعداد نشانگرهای ال ای دی به تعداد لوپ، و در کنترل پنل متعارف به تعدداد زون بستگی دارد.

چراغ سبز: همان دکمه پاور و نشان دهنده فعال بودن سیستم است.

چراغ زرد: نشان دهنده بروز خطا در سیستم است.

چراغ قرمز: هنگام وقوع حریق و فعال شدن آلارم، روشن می شود.

چراغ مربوط به زون : به هنگام رخ دادن حریق در هر زون، چراغ مربوط به آن زون روشن می شود.

بیزر کنترل پنل اعلام حریق : هنگامی که دستگاه مرکزی اعلام حریق با مشکلی مواجه شود، بیزر به صدا در می‌آید.

سوئیچ تابلو کنترل پنل اعلام حریق : این سوئیچ تابلو روی درب پنل قرار داشته و تابلو را قفل می‌کند تا افراد عادی نتوانند به آن دسترسی داشته باشند.

شستی های کنترل پنل اعلام حریق : شستی کنترل پنل اعلام حریق برای تنظیم کردن مرکز کنترل اعلام حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلید های کنترل پنل اعلام حریق : این کلیدهای کنترل پنل اعلام حریق شامل کلید تست سیستم، کلید راه اندازی مجدد سیستم، کلید ورود اطلاعات و کلید های جهت دار است.

دیود کنترل پنل اعلام حریق : دیود های موجود در تابلو برق برای هشدار و پیش هشدار حریق و اعلام وجود عیب در تابلو کنترل، اعلام شرایط نرمال سیستم اعلام حریق با رنگ های سبز، کهربایی و قرمز استفاده می شوند.

 

نحوه کار با کنترل پنل اعلام حریق

کنترل پنل دارای دکمه ها و چراغ های مختلفی بوده و یادگیری کاربرد هر کدام از آنها می‌تواند به جلوگیری از رعب و وحشت شما به هنگام بروز حریق، و در نتیجه تحت کنترل گرفتن اوضاع کمک کند.

 

کلید های کنترل پنل :

کلید reset : از این کلید برای پاک کردن حافظه دستگاه استفاده می‌شود.

کلید Evacuate : این کلید برای تست کردن دیوایس ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلید Silence Fault Sounders : این کلید باعث می‌شود به هنگام خطا، بیزر داخلی صدا ندهد.

کلید Silence Alarm Sounders : از این کلید برای بی صدا نمودن آژیر استفاده می‌شود.

 

LED های کنترل پنل :

ال ای دی سبز : ال ای دی پاور ( Power ) بوده و به معنی فعال بودن کنترل پنل می‌باشد.

ای ای دی قرمز : ال ای دی فایر ( Fire ) بوده و نشان دهنده وضعیت اعلام حریق می‌باشد.

ال ای دی زرد : ال ای دی فالت ( Fault ) بوده و به معنی بروز خطا می‌باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در صورت عدم وجود باطری در دستگاه و نداشتن شارژ، نشانگر تغذیه Power Supply Fault روشن می‌شود.

 

سیم کشی کنترل پنل اعلام حریق

سیم کشی تمام اجزا اعلام حریق به کنترل پنل متصل بوده و از کابل فولادی یا مقاوم در برابر آتش استفاده می‌شود. کابل مورد استفاده برای دتکتور کابل افشان 1.5 * 3 و فلاشر، آژیر و شستی کابل افشان 1.5 * 2 می‌باشد.

 

محل نصب کنترل پنل اعلام حریق

برای نصب کنترل پنل اعلام حریق، مکانی که کمتر از سایر بخش های ساختمان در معرض آتش سوزی بوده و دارای روشنایی بالایی می‌باشد گزینه مناسبی است. کنترل پنل اعلام حریق را معمولاً در ورودی ساختمان ها نصب می‌کنند تا توسط ساکنین و آتش نشان ها و… سریع تر قابل رویت باشد. کنترل پنل اعلام حریق بهتر است در انبارها، اتاق های نگهبانی و مکان هایی که دسترسی به پلکان در آنها وجود دارد نصب شود.

اما در مکان های بزرگ مثل بیمارستان ها، هتل ها و… به این دلیل که بروز حریق باعث رعب و وحشت مردم می‌شود، کنترل پنل را در مکانی خاص ( مثل اتاقی ویژه ) به همراه یک نگهبان که وظیفه‌ی اطلاع رسانی حریق را به هنگام آتش سوزی بر عهده دارد، نصب می‌شود.

کنترل پنل اعلام حریق باید توسط یک دتکتور دودی که در ارتفاع 1.8 تا 2 متری سطح زمین واقع شده، تحت حفاظت و پشتیبانی قرار گیرد.

 

خرید تابلو کنترل سیستم اعلام حریق

انتخاب تابلو کنترل سیستم اعلام حریق به ساختمان، ابعاد آن، نوع کاربری ساختمان، تعداد زون و تجهیزات اعلام و اطفاء حریق آن بستگی دارد.

 

قیمت پنل سیستم اعلام حریق

قیمت کنترل پنل سیستم اعلام حریق به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله نوع کنترل پنل، تعداد لوپ ها و زون ها، مکان مورد نظر و…

جهت اطلاع از قیمت سیستم اعلام حریق و کنترل پنل سیستم اعلام حریق با کارشناسان فروش شرکت آموت تماس بگیرید.

 

آموت