چشمی دزدگیر چیست

چشمی دزدگیر چیست

با گذشت زمان، دزدگیرهایی که تنها یک نقطه خاص را تشخیص داده و با محرک در همان نقطه تحریک می‌شدند به راحتی توسط سارقان دور زده شده و عملاً بی استفاده شدند. از این رو چشمی دزدگیر به عنوان یکی از سیستم های حفاظتی و امنیتی روی کار آمد و با تبدیل شدن به جزء اصلی سیستم اعلام سرقت، راه حل این مشکل شد. چشمی حرکتی دزدگیر اماکن که به آن سنسور نیز گفته می‌شود، با شناسایی گرمای بدن در صورت تحرک آن و یا انرژی مادون قرمز کار کرده و دارای یک محوطه تحت پوشش می‌باشند که به آن شبکه گفته می‌شود که در این شبکه گرمای مشخصی تعریف شده است. در صورتی که جسمی که دارای گرمایی خارج از مقدار معین شده در محوطه پوشش چشمی دزدگیر قرار گیرد، چشمی آن را یک خطر پردازش و در نتیجه گزارش می‌کند. چشمی دزدگیر اماکن که یکی از مهم ترین اجزاء سیستم اعلام سرقت اماکن است، در صورت مشاهده هر گونه حرکت و ورود غیر مجاز، سیگنال خطر را به کنترل پنل و این سیگنال از طرف کنترل پنل به آژیرها ارسال شده وعملیات اعلام سرقت آغاز می‌شود.

 

انواع چشمی دزدگیر

انتخاب بهترین نوع چشمی دزدگیر یکی از مهم ترین اقدامات در خرید چشمی دزدگیر می‌باشد. یکی از مهم‌ترین عوامل تفاوت انواع چشمی دزدگیر، نوع زنگ خطر آن می‌باشد. جهت انتخاب بهترین و مناسب‌ترین نوع چشمی دزدگیر، ابتدا باید با انواع چشمی دزدگیر آشنا شده و آنها را با یکدیگر مقایسه و بررسی کنیم. ابتدا به بررسی انواع چشمی دزدگیر به طور کلی پرداخته و سپس آنها را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

 

چشمی دزدگیر حساس به نور

مقدار نوری که یک چشمی از یک جسم دریافت می‌کند معمولاً ثابت است. در صورت تغییر میزان نور دریافتی از یک جسم توسط چشمی دزدگیر، آلارم فعال شده و فرایند اعلام سرقت آغاز می‌گردد. انواع چشمی دزدگیر حساس به نور، فعال در شب و فعال در روز می‌باشند.

 

چشمی دزدگیر حساس به ابعاد فیزیکی

این نوع چشمی‌ها، بسیار دقیق بوده و مدام در حال بررسی لحظه به لحظه‌ی تصاویر هستند. بنابراین تغییری هر چند جزئی در اجسام مختلف خانه، آنها را حساس کرده و باعث فرستاده شدن سیگنال ورود غیرمجاز از این چشمی دزدگیر به سیستم مرکزی می‌شود. حساسیت بسیار بالای این چشمی دزدگیر، آن را به بهترین چشمی دزدگیر تبدیل کرده است.

 

چشمی دزدگیر حساس به دما

این چشمی نیز یکی از انواع چشمی دزدگیر بوده که دارای یک بازه دمایی مشخص می‌باشد. در صورتی که جسمی این بازه دمایی را مختل کند، چشمی دزدگیر حساس به دما آن را یک ورود غیر مجاز در نظر گرفته و آژیر را فعال می‌کند. یکی از مشکلات این چشمی، عدم تشخیص حیوان از انسان می‌باشد؛ این مشکل ممکن است باعث هشدار های کاذب شود چرا که ممکن است چشمی دزد گیر حساس به دما، با حس کردن حیوان خانگی شما، آژیر را فعال کند.

 

چشمی دزدگیر دید در شب

این نوع چشمی دزدگیر بسیار پیشرفته بوده و قادر به تشخیص انسان از حیوان می‌باشد. فناوری این چشمی دزدگیر بسیار پیشرفته و هوشمند است و بنابراین استفاده‌ی بسیار گسترده‌ای در انواع اماکن اداری، تجاری، نظامی، صنعتعی و… دارد.

 

چشمی مادون قرمز غیرفعال ( Passive Infrared Motion Detectors )

این چشمی‌ها که به سنسورهای PIR معروف هستند، متداول ترین نوع چشمی دزدگیر بوده و به گرما و دمای بدن حساس هستند. این بدین معنی می‌باشد که این چشمی‌ها، تلاشی برای حساسیت بر اشیاء و اجسام نداشته و تنها با بررسی دمای محیط کار می‌کنند. در صورت تغییر دمای معین شده و یا حس کردن گرمای بدن فرد، این چشمی ورود را تشخیص داده و پس از ارسال این سیگنال به پنل مرکزی، عملیات اعلام سرقت آغاز می‌گردد. نکته‌ی مهم درباره‌ی این نوع چشمی دزدگیر، عدم عبور مادون قرمز از شیشه است. یعنی اگر فردی بدون اجازه وارد محیط بیرونی ( مثل حیاط و… ) شود، ورو غیر مجاز توسط این چشمی تشخیص داده نمی‌شود.

 

چشمی اولتراسونیک ( Ultrasonic Detectors )

طرز کار این چشمی برای خاص و منحصر به فرد است. بدین گونه که این چشمی به یک بازه صوتی حساس نمی‌باشد. این بازه صوتی فرکانس‌های بین 25 تا 75 کیلوهرتز می‌باشد. این فرکانس‌ها توسط گوش انسان قابل شنیده شدن نبوده و از اشیائی مثل مبل، دیوار و… ساطع می‌شوند. در صورت ورود یک جسم متحرک به داخل، این فرکانس تغییر کرده و در نتیجه این چشمی، این تغییر فرکانس را ورود غیرمجاز تشخیص می‌دهد. در صورتی که چشمی تغییر فرکانس را احساس و ثبت کند، زنگ هشدار فعال شده و عملیات اعلام سرقت آغاز می‌گردد.

 

آشکارسازهای شکستن شیشه ( Glass Break Detectors )

شکستن شیشه به خودی خود صدایی تولید می‌کند که همه‌ی ما قادر به شنیدن آن هستیم. اما صداهای دیگری هستند که در اثر شکستن شیشه به وجود می‌آیند اما برای گوش ما قابل شنیدن نیستند. این اصوات که به آنها فرکانس‌های مادون صوتی گفته می‌شود، پس از شکسته شدن شیشه، باعث به صدا درآمدن زنگ هشدار می‌شوند. به همین دلیل این آشکارسازها معمولاً در کنار پنجره نصب می‌شوند.

 

سوئیچ‌های مغناطیسی ( Magnetic Switches )

سهولت نصب و استفاده، مقرون به صرفه و کارآمد بودن این سوئیچ‌ها، آنها را تبدیل به یکی از بهترین و محبوب‌ترین سوئیچ‌های دزدگیر کرده‌ است. این سوئیچ‌ها دارای دو قسمت جدا شامل سوئیچ و آهنربا بوده و بنابراین به راحتی و معمولاً توسط صاحب خانه نصب می‌شوند. طرز کار این سوئیچ بدین گونه است که با نصب این سوئیچ‌های مغناطیسی بر درب و پنجره، یک مدار مغناطیسی ایجاد می‌شود. در صورتی که درب یا پنجره باز شود، این مدار دچار اختلال شده و عملیات اعلام سرقت آغاز می‌گردد.

 

چشمی مایکروویو ( Microwave Detectors )

طرز کار این چشمی بسیار مشابه چشمی اولتراسونیک می‌باشد. با این تفاوت که چشمی‌های مایکروویو از امواج رادیویی با فرکانس بالا به جای امواج صوتی استفاده می‌کنند. نکته‌ی مثبت و بسیار مهم این چشمی‌ها، امکان عبور این امواج رادیویی از دیوار است. بنابر این منطقه‌ی بهتری را پوشش داده و در زمینه اعلام سرقت، گزینه بسیار خوبی می‌باشند.

 

چشمی دزدگیر وزنی بیسیم

حتماً وقتی به چشمی دزدگیر و یا فرایند اعلام سرقت فکر می‌کنید، نگران هستید دزدگیر شما آلارم خطا داده و حیوان خانگی شما را به جای دزد و یا هر کسی که به صورت غیر مجاز وارد خانه‌ی شما شده مشاهده کند. چشمی دزدگیر وزنی بیسیم این نگرانی شما را کاملاً برطرف می‌کند چرا که با داشتن تکنولوژی PIR، تنها انسان و اجسام بالای 25 کیلو را عامل ورود غیر مجاز دانسته و زنگ اعلام سرقت را به صدا می‌آورد؛ بنابراین هنگامی که حیوانات و یا حشرات از جلوی این چشمی عبور می‌کنند، چشمی آنها را به عنوان ورود غیر مجاز تشخیص نمی‌دهد.

 

نورافکن‌های فتوالکتریک یا چشمی خطی ( Photoelectric Beams )

پرتوهای فتوالکتریک، از پرتوهای مادون قرمز که در ردیف‌های دو یا چندتایی هستند، استفاده کرده و در صورت وجود یک عامل مزاحم در مسیر این پرتوها، نورافکن آن را یک مزاحم و یا سارق تشخیص داده و در نتیجه، عملیات اعلام سرقت را آغاز می‌کند.

 

چشمی خطی وزنی

عملکرد این چشمی همانند چشمی خطی می‌باشد با این تفاوت که چشمی خطی وزنی تنها به اجسام حجیم حساس است و در صورت تشخیص آنها، زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد. این چشمی بسیار کارآمد بوده و دارای انواع مختلفی از جمله PIR و مایکروویو می‌باشند. این چشمی همچنین می‌تواند تشخیص دهد چشم حجیم رویت شده انسان است یا حیوان. وزن 15 تا 45 کیلوگرم وزنی است که این چشمی جهت تشخیص جسم رویت شده به عنوان حیوان در نظر گرفته است. این وزن قابل تنظیم بوده و در صورتی که حیوان خانگی شما وزنی خارج از این بازه دارد، به راحتی می‌توانید تنظیمات این چشمی را تغییر دهید.

 

چشمی دزدگیر صنعتی

تمامی چشمی‌های ذکر شده می‌توانند یک چشمی صنعتی باشند اما نکته مهم در استفاده از آنها به عنوان چشمی صنعتی، شناسایی مناطق صنعتی و زون‌های دزدگیر اماکن است. اما نکات مهمی وجود دارد که در یک منطقه صنعتی باید رعایت شود از جمله صدای بلند. بیشتر چشمی‌های دزدگیر صدای آژیر بلندی دارند اما در بسیاری از نقاط صنعتی، صدای بلند ممنوع می‌باشد. نکته‌ی بعدی محرک‌های فضای باز است، حساسیت چشمی به برخی محرک‌ها که گاهی در یک مکان صنعتی چیز عادی‌ای می‌باشد، ممکن است منجر به هشدار کاذب شود.

 

محل نصب چشمی دزدگیر

چشمی دزدگیر در مکان‌های مختلفی نصب می‌شوند و نیازی نیست تمامی آنها را در یک منطقه و محل خاص نصب کرد. اما مکان‌های مختلفی که چشمی دزدگیر در آنها نصب می‌شود می‌توانند بهترین و یا بدترین محل قرارگیری و نصب چشمی دزدگیر باشند.

 

بهترین محل نصب چشمی دزدگیر

دانستن بهترین و بدترین مکان‌ها برای نصب این چشمی می‌تواند در فرایند نصب بسیار به شما کمک کرده و نیاز به تعمیرات و احتمال خرابی و یا هشدار کاذب را کمتر کند.

 

گوشه‌ها

نصب چشمی دزدگیر در گوشه‌ی اتاق و یا خانه به طوری که در ورودی نیز مشخص باشد، دید کامل و کلی‌ای از مکان مورد نظر به شما ارائه می‌دهد چرا که اینگونه به تمام اتاق اشراف داشته و در صورت مشاهده‌ی هرگونه حرکت و اتفاق غیر قانونی‌ای در هر جای اتاق، شما را مطلع می‌سازد.

 

درها

هنگامی که چشمی دزدگیر بر روی در نصب می‌گردد، قابل مشاهده نبوده و به محض باز شدن در، زنگ هشدار به صدا در خواهد آمد.

 

سقف

سقف نیز همانند بالای در، یکی از مناطقی‌ست که چشمی دزدگیر را به خوبی پنهان می‌کند چرا که اکثر سارقان به جای نگاه کردن به سقف، کنار در را چک می‌کنند و بدین ترتیب، چشمی دزدگیر را نمی‌بینند.

 

نزدیک اشیاء گران و ارزشمند

معمولاً ورود غیر قانونی برای انجام سرقت اشیاء قیمتی و عتیقه و یا پول صورت می‌گیرد. بنابراین یک سارق ابتدا به دنبال ارزشمندترین اشیاء یک خانه می‌رود. نصب چشمی دزدگیر نزدیک این اشیاء باعث می‌شود به محض جا به جایی آنها، زنگ خطر به صدا در اومده و عملیات اعلام سرقت صورت گیرد.

 

تزئینات

در صورتی که چشمی دزدگیر شما بتواند در دکوراسیون شما جای بگیرد، می‌تواند از تزئینات و اشیاء جهت استتار استفاده کند و بدین ترتیب دیگر به راحتی قابل تشخیص نخواهد بود. پنهان کردن چشمی دزدگیر در دکوراسیون خود، یکی از بهترین اقدامات جهت پیشگیری از دیده شدن چشمی توسط سارقان است.

 

راهروها و راه‌پله‌ها

چشمی دزدگیری که در این مناطق نصب می‌شود، ورود غیر قانونی را قبل از رسیدن سارقان به منطقه مورد نظر شناسایی و گزارش می‌کند.

 

بالکن، حیاط خلوت و ایوان

گاهی سارقان برای ورود و یا خروج از خانه از این مکان‌ها استفاده می‌کنند. نصب چشمی دزدگیر در این مناطق، باعث می‌شود در صورتی که این اتفاق افتاد، چشمی دزدگیر بلافاصله سرقت و ورود غیر قانونی را به شما اطلاع دهد.

 

بدترین محل نصب چشمی دزدگیر

مناطقی که به ذکر و بررسی آنها خواهیم پرداخت نیز از گزینه‌های محل نصب چشمی دزدگیر هستند. بد بودن آنها به این دلیل است که در صورت نصب چشمی دزدگیر در آنها، ممکن است تعداد هشدارهای کاذب بالا رفته و یا ورود غیر مجازی گزارش نشود.

 

نزدیک پکیج های گرمایشی

منابع گرما و پکیج‌ها به دلیل گرمایی که از خود ساطع می‌کنند، باعث تغییر در حرارت مادون قرمز شده و می‌توانند زنگ هشدار را به اشتباه به صدا در بیاورند و باعث آلارم کاذب شوند.

 

نزدیک پنجره‌ها

اگر دزدگیر خریداری شده دارای سنسور قوی و حساسی باشد ممکن است حتی نور خورشید را اشتباهاً ورود غیر مجاز تشخیص داده و آلارم کاذب دهد.

 

نصب دزدگیر در فضای باز

بسیاری از افراد چشمی دزدگیر را نزدیک در ورودی یا درون و نزدیک پارکینگ‌ها و گاراژها قرار می‌دهند و این در حالی است که کنترل پنل در داخل خانه نصب بوده و به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب چشمی دزدگیر در مکان باز به خودی خود مشکل و مانعی ندارد اما باید در انتخاب چشمی دزدگیری که در این مناطق نصب می‌کنید دقت کنید. برای مثال چشمی حرکتی و یا مادون PIR، بسیار دقیق و حساس بوده و ممکن است با تغییرات آب و هوایی مثل باد شدید و غیره، هشدار کاذب دهد.

 

باتری چشمی دزدگیر

نوع باطری مورد نیاز برای چشمی دزدگیر کاملاً به نوع آمپر آن بستگی دارد. باتری‌های SLA و و یا سربی اسیدی 12 ولت برای چشمی‌ها و پنل‌های بیسیم و سیمی بیشترین کاربرد را داشته و در دزدگیرها، معمولاً از باتری 12 ولت استفاده می‌شود. بر اساس نوع و سطح فعالیت و استفاده از چشمی دزدگیر، باتری دزدگیر معمولاً 18 تا 24 ماه عمر می‌کند.

 

تمپر چشمی دزدگیر چیست؟

تمپر یا Tamper برای غیر فعال کردن دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمپر یک سوئیچ است که اجازه‌ی باز شدن سرپوش دزدگیر بدون اجازه‌ی صاحب دزدگیر را نمی‌دهد و در صورتی که باز شده و یا قاب شکسته شود، بر اساس تایم مشخص شده، اعلام سرقت می‌کند. سوئیچ تمپر در جلوی پنل ( جهت جلوگیری از باز شدن پنل ) و پشت پنل ( هشدار و جلوگیری از کنده و جدا شدن پنل از دیوار ) نصب می‌گردد.

 

بهترین چشمی دزدگیر

چشمی‌های دزدگیر توسط برندهای مختلفی تولید و عرضه می‌گردند. انتخاب بهترین چشمی دزدگیر بسیار مهم است چرا که به حفاظت از جان و مال شما کمک کرده و در صورت انتخاب صحیح آن، نیازی به تعویض آن نخواهد بود. یک چشمی دزدگیر خوب هشدار کاذب نداده و به سرعت سرقت را گزارش می‌دهد؛ کار با آن راحت بوده و شما را خسته نمی‌کند. بهترین چشمی دزدگیری که امروزه در بازار وجود دارد، چشمی دزدگیر پارادوکس می‌باشد چرا که علاوه بر کیفیت بسیار بالا، دارای گارانتی بوده و بسیار حرفه‌ای است به گونه‌ای که امکان هشدار کاذب آن بسیار پایین می‌باشد. انتخاب بهترین چشمی دزدگیر به بودجه، هدف، مکان مورد نظر و… بستگی دارد. جهت مشاوره و انتخاب بهترین چشمی دزدگیر و دریافت جدیدترین لیست قیمت چشمی دزدگیر پارادوکس، همین حالا با کارشناسان شرکت آموت تماس بگیرید.

دزدگیر کلاسیک

سیستم کنترل تردد

سیستم اعلام سرقت

آموت