آشنایی با سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی

آشنایی با سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی

سیستم اطفا حریق گازی سیستمی است که در صورت تشخیص حریق، گازی معمولاً غیر سمی و بی بو را پخش کرده و بدین ترتیب، حریق را مهار می‌کند. گازی که توسط سیستم اطفا حریق گازی پخش می‌شود و وظیفه‌ی خاموش کردن آتش را دارد، نارسای جریان الکتریکیسیته، بی رنگ و بی بو بوده و در سیلندرهایی مخصوص نگهداری می‌شوند. از این سیستم معمولاً در مکان‌هایی که استفاده از فوم و یا آب ممکن است به تجهیزات موجود آسیب وارد کرده و باعث خسارات مالی شود؛ مثل دیتاسنترها، اتاق‌های سرور و… استفاده می‌شود.

 

مزایای سیستم اطفاء حریق گازی

از سیستم اطفا حریق گازی در تمامی اماکن می‌توان استفاده کرد و پس از مهار آتش، محیط همچنان قابل استفاده است. از سایر مزایای این سیستم می‌توان به مقرون به صرفه بودن، بی خطر و ضرر بودن، عدم آسیب گازها به لایه‌ی اوزون و محیط زیست، سرعت بسیار بالا، عدم باقی ماندن پسماند در محیط، قابل مصرف بودن گاز باقی مانده در کپسول و… اشاره کرد.

 

سیستم اطفا حریق گازی چگونه اقدام به مهار آتش می‌کند؟

همانطور که می‌دانید، مثلث آتش که امروزه به مربع آتش تبدیل شده است، دارای سه جزء اصلی اکسیژن، گرما، سوخت و واکنش زنجیره ای می‌باشد که خاموش کردن آتش نیازمند قطع و از بین بردن یکی از این چهار جزء اصلی است. سیستم اطفاء حریق گازی از دو روش مداخله‌ی شیمیایی و کاهش اکسیژن جهت مهار آتش استفاده می‌کند.

 

مداخله شیمیایی

سیستم در این روش، آتش را خنک می‌کند که همین امر باعث متوقف شدن آتش می‌شود. بدین صورت که سیستم مخلوطی از گازهایی را که ظرفیت گرمای آنها بیشتر از آتش است را پخش کرده و باعث پایین آمدن دمای محیط می‌شود.

 

کاهش اکسیژن

کاهش اکسیژن نیازمند انجام اقداماتی توسط سیستم اطفاء حریق گازی می‌باشد. از این اقدامات می‌توان به پخش گازهای مختلف از جمله نیتروژن و آرگون، جهت کاهش سطح اکسیژن محیط اشاره کرد. استفاده از این گازها باعث می‌شود سطح اکسیژن به میزان 15 درصد حجمی رقیق شده و آتش توان ادامه دادن نداشته باشد و در نتیجه خاموش شود.

 

سیستم اطفا حریق

انواع سیستم اطفاء حریق گازی

این گاز به دو دسته‌ی کلی سیستم اطفاء حریق گاز کربن دی اکسید و سیستم اطفاء حریق گاز پاک تقسیم می‌شود. روش‌های این دو سیستم اطفاء حریق با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند.

 

سیستم اطفاء حریق گاز کربن دی اکسید

سیستم اطفاء حریق در این روش، با توجه به مثلث آتش که شامل حرارت، گرما و اکسیژن می‌باشد؛ اقدام به مهار آتش می‌کند. بدین صورت که پس از تشخیص آتش، اکسیژن را پایین آورده و پس از آزادسازی کربن دی اکسید، آتش را مهار و در نهایت خاموش می‌کند. این سیستم اطفاء حریق گازی گرچه بسیار راحت و آسان می‌باشد، معایبی از جمله آسیب زدن به محیط زیست و سمی و غیر قابل استفاده کردن محیط به مدت کوتاهی دارد.

 

سیستم اطفاء حریق گاز پاک

سیستم اطفاء حریق گازی که از این نوع گاز جهت مهار آتش استفاده می‌کند، بسیار بی ضرر بوده و به دلیل استفاده از گازهای پاک و بی ضرر، آسیبی به محیط زیست و لایه‌ی اوزون وارد نمی‌کنند. بی ضرر بودن این گازها و عدم تاثیر گذاری آنها بر گرمایش زمین و لایه‌ی اوزون، آنها را به یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های اطفاء حریق تبدیل نموده است. ابعاد سیلندرهای این سیستم بیشتر و عملکرد آن طولانی تر از سیستم اطفاء حریق گاز کربن دی اکسید می‌باشد. گازهای مورد استفاده سیستم اطفاء حریق گاز پاک خود به سه نوع گازهای نجیب، گاز نوک 1230 و گاز هالوکربنی تقسیم می‌شود.

 

گازهای نجیب

آرگون، نیتروژن و کربن دی اکسید سه گاز اصلی تشکیل دهنده انواع گازهای نجیب هستند. شرایط حریق و مکانی که حریق در آن صورت گرفته بر میزان این سه گاز تاثیر می‌گذارد. سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی که از گازهای نجیب استفاده می‌کند، قیمت نسبتاً بالاتری داشته و بنابراین تنها برای اماکن کوچک مقرون به صرفه می‌باشد. گازهای نجیب برای تخلیه به 60 ثانیه زمان نیاز دارند.

 

گاز نوک 1230 ( Novec 1230 )

سرعت تلخیه این گاز که مثل نیتروژن فشرده شده در سیلندرها ذخیره می‌شود، بسیار سریع و چیزی در حدود 10 ثانیه می‌باشد. نوک 1230 در سیلندرها مایع بوده و به هنگام تخلی، به شکل گاز در هوا پخش می‌گردد. حذف عامل حرارت و به تعویق انداختن فرایند حریق، سیستم کاری این گاز جهت مهار حریق می‌باشد.

 

گاز هالوکربنی

این گاز در برابر جریان برق عایق بوده و سرعت زمان تخلیه‌ی بسیار بسیار بالا و در حدود 10 ثانیه می‌باشد. این گاز کمترین خسارت و آسیب را به افراد و تجهیزات وارد کرده و دارای دو نوع زیر می‌باشد.

 

سیستم اطفاء حریق گاز HFC - 125

این سیستم که از گاز هالوکربنی استفاده کرده و عامل حریق را حذف می‌کند، یک گاز بی رنگ و بی بو بوده که جریان الکتریکی را از خود عبور نمی‌دهد. این گاز آسیبی به لایه‌ی اوزون وارد نکرده و از این جهت انتخاب بسیار خوبی جهت اطفاء حریق می‌باشد.

 

سیستم اطفاء حریق گاز FM200

این گاز که به آن HFC-227EA نیز گفته می‌شود بهترین جایگزین گاز هالون می‌باشد چرا که بر خلاف گاز هالون آسیبی به محیط زیست و لایه‌ی اوزون وارد نمی‌کند. هپتا فلوئور پروپان (HeptaFluoro Propane) ترکیب شیمیایی این گاز بوده و با ایجاد سرما، حرارت را کاهش داده و آتش را مهار می‌کند.

از مزایای این سیستم می‌توان به امنیت بسیار بالا، سیلندرهای کوچک، سرعت عمل بالا در حدود کمتر از 10 ثانیه، شارژ آسان و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.

 

اجزاء سیستم اطفاء حریق گازی

یک سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی از سه بخش اصلی منبع یا سیلندر که عامل اطفاء حریق را در بر می‌گیرد، راه انداز سیستم اطفاء حریق گازی و لوله و نازل که وظیفه‌ی انتقال گاز درون منبع را بر عهده دارند و انواعی شیر و نازل تشکیل می‌شود.

 

کاربرد سیستم اطفاء حریق گازی

همانطور که گفتیم، از سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی معمولاً در مناطقی که دارای تجهیزات و سیستم می‌باشد و استفاده از اسپرینکلر ( سیستم اطفاء حریق آبی ) و یا فوم در آنها امکان پذیر نیست مثل دیتاسنترها، اتاق‌های سرور، اتاق برق و کنترل، موزه‌ها، مراکز تصویربرداری، بایگانی اسناد و مدارک، کتابخانه، موتورخانه و… استفاده می‌شود.

 

مقایسه سیستم اطفا حریق گازی و آبی

سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی و آبی هر دو از محبوب ترین سیستم‌های مهار و خاموش کردن آتش می‌باشند اما هر دو مزیت‌ها و ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شود برای هر مکانی مناسب نباشند. سیستم اطفا حریق آبی اگرچه در مهار آتش حرفه‌ای می‌باشد، سرعتی کمتر از سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی که آتش را در عرض 10 ثانیه مهار می‌کند دارد و برای مراکزی از جمله‌ موزه‌ها و کتابخانه‌ها که استفاده از آب موجب وارد شدن خسارت به تجهیزات می‌شود مناسب نمی‌باشد و این در صورتی است که سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی در تمامی مناطق و اماکن قابل استفاده است.

پس از اطفاء حریق با سیستم اطفا حریق آبی، باید زمانی را صرف تمیز کردن محیط کنید و ممکن است محیط تا چند ساعت قابل استفاده نباشد. این در صورتی‌ست که سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی محیط را غیر قابل استفاده نکرده و تمیزکردن آن به مراتب آسانتر می‌باشد.

 

طراحی سیستم اطفای حریق گازی و انتخاب بهترین نوع آن

مشخصات مکان مورد نظر نیز در طراحی و انتخاب بهترین سیستم اطفای حریق گازی تاثیر دارد. دمای اتاق، زمان تخلیه سیلندر،

بررسی محیط و خطرات احتمالی آن و… از جمله عوامل تاثیر گذار در طراحی سیستم اطفا حریق اتوماتیک گازی می‌باشند. برای خرید سیستم اطفای حریق گازی مناسب با مکان شما، باید به نیازمندی‌های مکان مورد نظر و بودجه و هدف شخصی خود و یا ساکنان ساختمان دقت کنید. جهت بازدید حضوری و مشاوره خرید سیستم اطفا حریق گازی با مشاوران شرکت آموت تماس بگیرید.

 

قیمت سیستم اطفاء حریق گازی

انواع سیستم اطفاء حریق گازی با توجه به نوع گاز و ویژگی‌های آنها قیمت‌های متفاوتی دارند. کیفیت، برند، مزایا، ویژگی‌ها و نوع سیستم همگی در قیمت کلی سیستم اطفای حریق گازی تاثیرگذار می‌باشند. همواره به یاد داشته باشید کیفیت مهم ترین چیزی‌ست که به هنگام خرید سیستم اطفا حریق گازی باید به آن توجه کنید چرا که در صورتی که سیستم اعلام حریق شما دارای کیفیت بالایی باشد، اگر کیفیت سیستم اطفای حریق گازی شما پایین باشد و آتش مهار نشود، خسارات مالی و جانی بسیاری بر شما وارد می‌گردد که ممکن است جبران ناپذیر باشند. جهت دریافت جدیدترین لیست قیمت سیستم اطفای حریق گازی همین حالا با کارشناسان فروش شرکت آموت تماس بگیرید.

آموت